Spørsmål og svar om pasientskadeordningen Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om pasientskadeerstatning. Hvem kan jeg kontakte dersom jeg mener jeg har fått en skade etter helsehjelp? Hva er pasientskadeerstatning? Hva er vilkårene for å få pasientskadeerstatning? Hva betyr svikt ved helsehjelpen? Hva betyr årsakssammenheng i pasientskadesaker? Hva betyr det at skaden ikke må være for gammel? Hva er menerstatning? Kan jeg få erstatning selv om det ikke var svikt ved helsehjelpen? Hva er unntaksbestemmelsen? Hvor sender jeg søknad om pasientskadeerstatning? Jeg vil klage på vedtaket til Norsk pasientskadeerstatning. Hva gjør jeg? Hvordan er gangen i en klage på en pasientskadesak? Hvor kan jeg se status i klagesaken min? Hva er Pasientskadenemnda? Hva gjør et nemndsekretariat? Hva er en sakkyndig? Hva gjør en sakkyndig? Møter sakkyndig pasientene? Kan jeg sende informasjon og dokumentasjon? Hvorfor trenger dere oppdatert informasjon? Hvem kan hjelpe meg med saken min? Kan jeg få dekket sakskostnader og utgifter til advokat? Hva skjer hvis Pasientskadenemnda omgjør vedtaket? Hvor finner jeg avgjørelser fra Pasientskadenemnda? Hvor mye kan jeg få i pasientskadeerstatning? Hvem utbetaler pasientskadeerstatningen? Hvor mye erstatning betales ut hvert år? Kan jeg prøve saken min for retten? Hva skjer i retten i en pasientskadesak? Hvordan vurderes krav om erstatning i vaksinesaker, og hvordan foregår rettssakene? Er det mange pasientskadesaker som ender med en dom? Saken min er avsluttet. Kan den vurderes på nytt? Kan jeg få saken gjenopptatt hvis jeg har tatt ut stevning?