Uttalelse fra Sivilombudet om saksbehandlingstiden i Statens helsepersonellnemnd
Sivilombudet er bekymret for den lange saksbehandlingstiden i Statens helsepersonellnemnd.
Å få et forvaltningsvedtak overprøvd av et overordnet organ innen rimelig tid er viktig for rettssikkerheten, men det er en stor belastning å vente på avgjørelsen i en klagesak.
Saksbehandlingstiden i en klagesak påvirkes av både sakens tema, kompleksitet og hvor omfattende den er. Den påvirkes også av hvor mange saksbehandlerressurser vi har til enhver tid, og hvor stor saksinngangen er.
Vi har iverksatt flere tiltak for å redusere saksbehandlingstidene
Statens helsepersonellnemnd behandler klagesaker fra Statens helsetilsyn og Helsedirektoratet. De siste tre årene har gjennomsnittlig saksbehandlingstid i klagesakene til nemnda vært rundt 12 måneder. Sivilombudet har nå kommet med en uttalelse om saksbehandlingstiden.
Statens helsepersonellnemnd og sekretariatet i Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten jobber kontinuerlig med å redusere saksbehandlingstidene.
Vi har iverksatt flere tiltak, blant annet rekruttering av flere saksbehandlere og effektivisering av saksbehandlingen. Gjennom 2024 har vi styrket sekretariatet med flere saksbehandlere, og dette vil vi fortsette med utover i første kvartal 2025. Effekten av et styrket sekretariat vil påvirke saksbehandlingstidene i løpet av første kvartal 2025.
Dessverre klarer vi ikke å redusere saksbehandlingstiden i klagesaker fra Helsedirektoratet som gjelder avslag på autorisasjon til helsepersonell, like raskt. Årsaken er at vi i perioden januar–september i år har mottatt over 66 prosent flere klagesaker enn i samme periode i fjor.
Sivilombudet er positive til tiltakene våre
Sivilombudet oppfatter tiltakene våre som positive, men er likevel i tvil om de er tilstrekkelige. Ombudet har derfor bedt om å bli orientert om utviklingen i saksbehandlingstidene 1. mars 2025. Vi skal også lage en langsiktig plan for saksbehandlingen i 2025 og 2026.